sobota, 27 maja 2017

W jakie przybory warto się zaopatrzyć zaczynając przygodę z szyciem?

Należę do osób, które wciąż kompletują swój krawiecki ekwipunek. Inne przedmioty ułatwiają prace przy łatwiejszych i bardziej skomplikowanych czynnościach. Zaczynając szyć niektórzy zrażają się przez brak cierpliwości czy dużą ilość prucia. Można jednak ułatwić sobie naukę odpowiednimi narzędziami. Dzisiaj przedstawię Wam moją subiektywną listę przyborów niezbędnych w ekwipunku każdego początkującego.



Nożyce do krojenia - świętość każdej szyjącej osoby. Nie pamiętam już ile awantur zrobiłam, bo ktoś użył bez pytania moich nożyc do krojenia tkanin albo, co gorsza, papieru (!). Na nich nie warto oszczędzać, powinny być solidne. Dużo osób poleca Fiskarsy, sama z nich korzystałam i kroiły dobrze, jednak ze względu na małe ręce nie było mi komfortowo i często kończyłam z obtartymi kostkami. Sama używam nożyc, które były w krawieckim zestawie sprezentowanym mi przez moją mamę.

Nożyce do papieru - spotkałam się z osobami, które miały jedną parę nożyc zarówno do tkanin, jak i do papieru. To duży błąd, tnąc papier tępimy je. Jeśli chcemy przedłużyć życie tych pierwszych trzeba zaopatrzyć się w drugą parę.

Ostre szpilki - nie powinny być to szpilki biurowe. Najlepsze są te ze szklanymi główkami. Dobrze mieć szpilki różnej długości.

Taśma krawiecka (tzw. centymetr) - niezbędna do zdejmowania wymiarów i mierzenia długich odległości.

Linijka krawiecka - idealna do odmierzania czy zaprasowania szwów. Jest wygodna i giętka.

Mydełko/kreda/pisak do tkanin - wykorzystanie to samo, jednak różne właściwości. Mydełko jest białe, zdarza się, że bywa mało widoczne na niektórych tkaninach, znika pod wpływem wody i pary. Kreda jest lepiej widoczna, ale może być permanentna. Pisaki są najlepszą alternatywą dla projektów krótkoterminowych. Jednak znikają po kilku dniach, więc nie warto im ufać jeśli projekt jest czasochłonny.


Nici do fastrygi - do fastrygowania używa się kontrastowej nici. Powinna być biała lub, w przypadku białych materiałów, jasno szara lub różowa. Używanie nici o mocnym kolorze może skutkować zafarbowaniem tkaniny. Do fastrygi idealnie sprawdzają się nici bawełniane.

Igły do szycia ręcznego - niezbędne przy fastrygowaniu, ręcznym szyciu dekoracyjnym czy przyszywaniu guzików. Najlepsze są opakowania z różnymi rozmiarami igieł, które należy dopasować do grubości materiału.

Nożyczki do obcinania nitek - przeze mnie nazywane ciachaczkami. Są poręczne i często wygodniej nimi operować, niż nożycami. Mają jednak mały minus. Działają one na sprężynce i dwóch blaszkach nachodzących na siebie. Miałam z tego powodu mały wypadek - blaszki się poluzowały, przez co nożyczki uderzyły mnie w policzek. Skończyło się tylko na małej ranie, ale chwilę wcześniej mogłam dostać w oko. Niemniej jednak przy uważnym użytkowaniu są niezastąpione.

Naparstek - szczerze przyznaję, sama z niego prawie nie korzystam, ale przy grubych tkaninach warto go założyć. Ułatwimy sobie szycie i zapobiegniemy kłuciu w palce. Trzeba też pamiętać o dopasowaniu rozmiaru.

Prujka - jednym z nieodłącznych elementów szycia jest prucie. Może ono być denerwujące. Tutaj wkracza prujka, znacznie przyśpieszająca cały proces. Przy jej używaniu też trzeba uważać. Moja nauczycielka często dzieliła się z nami historią dziewczyny, która prujką zrobiła dziurę w skończonej już spódnicy.

Pęseta - o jej zaletach pisałam TUTAJ.

Linijka kątowa/linijka magnetyczna - podstawowe wyposażenie części maszyn do szycia, np. Silvercrest. Linijkę kątową montuje się w specjalnym uchwycie znajdującym się ponad stopką, a magnetyczną na płytce ściegowej. Zadanie obu jest proste - ułatwiają utrzymanie założonej szerokości szwu.

Stopki do maszyn - one także są w podstawowy wyposażeniu maszyny. Jest ich wiele, ale szczególnie ważne dla początkujących są stopka do wszywania zamków i do obszywania dziurek. Są one bardzo pomocne i ułatwiają te z początku trudne czynności.

***

To moja lista podstawowych przyborów krawieckich. Zgadzacie się z nią? A może uważacie, że coś innego jest ważniejsze? Chętnie przeczytam Wasze przemyślenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skomentuj, zmotywuj, zainspiruj.