środa, 16 marca 2016

O głowę wyższa

Zastanawiało Was kiedyś dlaczego jedne projekty wyglądają lepiej od innych, nawet jeżeli przedstawiają to samo? I nie chodzi mi o zastosowaną technikę rysunku. Zanim wgłębiłam się bardziej w tajniki i sztuczki rysowników miewałam momenty zazdrości. Widziałam projekty innych, porównywałam je ze swoimi i wizualnie zawsze wypadałam gorzej. Myślałam, że to kwestia moich zdolności, że moje rysunki zawsze będą wyglądały źle, nieestetycznie, nieproporcjonalnie. Myliłam się. Każde projekty mogą wyglądać profesjonalnie. Wystarczy kilka małych trików.


Najprostsza droga do stworzenia estetycznego rysunku? Modyfikacja proporcji modela. Rysunek żurnalowy, bo taka jest jego nazwa, ma na celu lepsze zaprezentowanie stroju poprzez wydłużenie sylwetki. Zmiana proporcji jest dowolna i indywidualna, zazwyczaj są to 1:7,5 do 1:8,5 u kobiet oraz 1:9 u mężczyzn, oznacza to stosunek głowy do reszty ciała. Trzeba pamiętać o anatomicznych cechach każdej z płci, wyobrażenie wnętrza człowieka też może pomóc. Znalezienie swojej drogi wymaga czasu i praktyki, może być jednak czymś charakterystycznym w rysunkach autora.

Po tym dość czasochłonnym procesie można zrobić kolejny ułatwiający krok - szablon. Dzięki niemu nie będzie trzeba za każdym razem rysować sylwetki, wystarczy ją przerysować bądź przekalkować. Dobrze zrobionym szablonem można też manipulować w dowolny sposób, oczywiście wedle uznania. Przy robieniu szablonu można też korzystać ze zdjęć. Dla osób, którym rysunek żurnalowy nie wychodzi, choć bardzo się starają, dobrym rozwiązaniem są gotowe szablony, np. Fashionary. W internecie można też znaleźć darmowe, gotowe szablony.

Jednak moim zdaniem najważniejszą sztuczką jest znalezienie siebie, swojej drogi. Nie należy sztywno trzymać się wytycznych, eksperymenty są w tym miejscu bardzo skazane. Zamiast wysokiej, wyszczuplonej dziewczyny możemy użyć modelki narysowanej w karykaturalnym, komiksowym lub dziecięcym stylu. Kierunek jest Waszym wyborem. Możecie zainspirować się pracami innych projektantów, rysowników, ilustratorów. Osobiście uwielbiam style Katie Rodgers z Paper Fashion.

A Wy? Macie własne rysunkowe triki? Czyje prace Was inspirują? O czym jeszcze chcielibyście przeczytać w (Ko)lekcjowaniu? Dzielcie się opiniami w komentarzach :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skomentuj, zmotywuj, zainspiruj.